Icon

Seneste blogindlæg

VELKOMMEN TIL ALOTTs BLOG.
ALOTTs deltagere siger: Her kan du læse om oplevelser fra deltagere. Klogere på verden: Sjov info der ruster dig til at rejse ud i verden. Rodekassen: Fun fact du aldrig havde gættet. Tips & gode råd: Hvordan håndterer man kulturchok? Hvorfor skal man være frivillig? Og meget mere...
Har du ideer til indlæg eller har du selv lyst til at bidrage, hører vi meget gerne fra dig.

Kulturchok

Næsten alle oplever kulturchok, når de kommer til et helt nyt miljø. Alt er anderledes: Sproget, maden, folket - ja selv vandhaner og tøj!

Oplevelsen af kulturchok kommer fra ikke at vide, hvad man skal gøre og ikke vide, hvilken opførsel der er passende eller upassende.

En af de sværeste dele af oplevelsen af kulturchok er, at vi ofte ikke er klar over, at vi er ramt. Vi erkender, at vi er triste, ensomme og generelt irriteret over, at alt går galt, men vi ved ikke, at det er en normal reaktion på at befinde sig i en ny kultur. Følelsen af kulturchok tager oftest af efter de første par uger efter at være ankomme til et nyt sted.

Nogle typiske tegn på kulturchok er:

  • Mindre fysiske ubehag
  • Vrede eller irritation over selv små udfordringer
  • Et ønske om at komme hjem
  • Forstyrrede søvnmønstre - for meget eller for lidt
  • Ændringer i humør eller adfærd eller 
  • Vedholdende lyst til at være alene
  • Idealisering af dit hjemland
  • Manglende evne til at løse simple problemer
  • Mangel på selvtillid
  • Følelser af at være fortabt, overset, udnyttet eller misbrugt

Immunitet mod kulturchok kommer ikke nødvendigvis fra at være åbensindet eller fuld af god vilje, selvom disse kvaliteter hjælper med at komme hurtigere videre. Nogle mennesker er ramt af kulturchok mere end andre, men de fleste går igennem det i større eller mindre grad, for derefter at komme helt over det.

Selv om man kan opleve ubehag fra kulturchok, er det også en mulighed for at lære nye sider af sig selv. 

Her er de sædvanlige faser:

Første fase: Du kan føle dig fantastisk. Du kender nok engelsk til at klare dig, stederne er interessante, folk er venlige, og det står klart, at en vidunderlig oplevelse er lige foran dig. Denne tid kaldes "bryllupsrejsen", da alt det, der opstår, er nyt og spændende. Du bemærker, at andre deltagere, der har været her længere, har tendens til at klage. Du kan føle dig lidt bedre end dine jævnaldrende, som ikke har været så vellykkede med at tilpasse sig som du har.

Anden fase: Du kan få en følelse af at være følsom over for ellers mindre problemer i dagligdagen. I denne fase kan der være følelser af utilfredshed, utålmodighed, vrede, tristhed og følelse af ikke at slå til. Du er ikke længere en interessant udenlandsk besøgende, men et almindeligt medlem af familien/gruppen, og du kan føle dig ignoreret eller taget for givet. På dette tidspunkt, kritiseres landet, værtsfamilien eller koordinatoren ofte; de er altid optagede, de hører/ser dig ikke, måden at gøre ting på er dumme/uhensigtsmæssige. Dette er den hårdeste fase af kulturchok.

Tredje fase: Du genvinder din sans for humor og nyder din beherskelse af sproget, vaner og kulturen. Du kan muligvis ikke lide alt om landet, men du har fundet tilstrækkeligt med ting at nyde og lært at leve med resten. Du begynder at indse, at din tid er meget kort, og at der er mange ting, du vil opleve, mens du er her. 

Fjerde fase er omvendt kulturchok. Dette sker, når du vender tilbage til dit hjemland. Du kan måske opleve, at tingene ikke længere er de samme som du husker. Eller du finder ud af at det eneste der er forandret er dig selv. Du vil være vokset under dit ophold i udlandet, og du kan opleve, at dine venner og familie er præcis de samme som de var, da du forlod dem. De kan muligvis ikke forstå det nye dig.

Hvordan man reducerer og håndterer kulturchok

Nogle måder at bekæmpe stress produceret ved at leve i et nyt miljø er:

  • Tilmeld dig en klasse, find en hobby.
  • Vær tålmodig, det tager tid at falde til.
  • Indfør en regelmæssig fysisk aktivitet i din nye rutine. Ting som at gå eller løbe en tur, eller svømme kan hjælpe. 
  • Afslapning og meditation har vist sig at have en god virkning for personer, der gennemgår stressperioder.
  • Tag kontakt med andre danskere eller skandinavere, hvis muligt. Dette vil give dig en følelse af at høre til, og du vil reducere dine følelser af ensomhed og fremmedgørelse. 
  • Se muligheder for at interagere med lokale. Dette vil hjælpe dig med hurtigere at tilpasse dig kulturelle forskelle.
  • Meld frivilligt ind med hjælp til opgaver der skal gøres. Dette vil hjælpe dig med at føle dig som en del af gruppen og nyttig på samme tid. 
  • Fokusér din energi på at komme igennem overgangen i kulturchokket. 
  • Vær opmærksom på forhold til nye venner og andre der kan hjælpe dig. De vil tjene som støtte i vanskelige tider. 
  • Find måder at leve med de ting på, som ikke tilfredsstiller dig 100%. Sådan er det jo også hjemme. 
  • Bevar tilliden til dig selv. Følg dine ambitioner og fortsæt dine planer for fremtiden. 
  • Spørg din koordinator om hjælp, hvis du har behov for at tale om hvordan du kommer videre. De vil hellere end gerne have at du får en god oplevelse.