Corona information

CORONA UPDATE – FØLG MED HER

Der er mange steder at holde sig opdateret på situationen, der ændrer sig time for time.
Vi har samlet et par gode links fra de danske myndigheder, der løbende opdateres.

https://um.dk/…/rejse-og-op…/rejse-til-udlandet/coronavirus/

https://um.dk/…/coron…/rejsende-der-vender-hjem-fra-udlandet

https://www.sst.dk/

https://twitter.com/DanishMFA
https://twitter.com/UMBorgerservice
https://twitter.com/CoronavirusDk

Har du købt en pakkerejse kan du også have interesse i at se Rejsegarantifondens hjemmeside.  

Læs mere på hjemmesiden CORONASMITTE.DK for at få et samlet overblik danske myndigheders informationer.

Update 12. juni

Vi er færdige med at behandle sager for kunder med pakkerejser, der skulle have været rejst i Periode 1, som ligger mellem 13. marts og 13. april 2020, og der er udbetaling på vej til de berørte kunder.

Periode 2 går fra 14. april til 30. maj 2020, og den arbejder myndighederne på at få overblikket over lige nu. Foruden pakkerejser, der ikke kunne påbegyndes pga Covid-19, kigges der også på, hvordan vi skal håndtere afbrudte pakkerejser. Så snart vi modtager vejledning fra Rejsegarantifonden, så går vi i gang med denne opgave. 

Vores medarbejdere er sendt hjem med lønkompensation, og da vi er afhængige af udefra kommende vejledning i at håndtere denne sag, så kalder vi først medarbejderne på arbejde, når vi er klar til at gå i gang med næste del af opgaven. Vi takker for din tålmodighed.

 

Update 8. maj

Vi er klar over, at mange af jer afventer svar på refusion af rejser, der ikke kunne gennemføres pga Covid-19. Vi beklager den lange behandlingstid.

Rejsegarantifonden har derfor opdateret deres information på hjemmesiden rettet mod berørte kunder, som gerne skulle afklare de fleste spørgsmål omkring frister og selve ordningen m.m.. Se mere her:

https://www.rejsegarantifonden.dk/covid-19-info


Update 8. april

Udenrigsministeriet har forlænget den globale rejsevejledning frem til og med den 10. maj. Se mere her

Har du været booket til afrejse i perioden fra 13. marts til 13.april 2020, så har du ekstraordinært mulighed for at søge refusion af dine udgifter for en pakkerejse ved Rejsegarantifonden. Dette hjælper ALOTT med.

Overvejer du at ændre din rejse til et senere tidspunkt, anbefaler vi, at du i stedet annullerer rejsen nu, og booker op igen, når det det ikke længere frarådes at rejse.

—–

Vi har haft ekstraordinært travlt med at hjælpe vores mange unge ude i verden med at komme hjem. Dette intensive arbejde har ført til at alle vores deltagere endelig er bragt hjem eller på anden måde er i sikkerhed på de respektive destinationer.

For at kunne søge lønkompensation, har vi efterfølgende været nødsaget til at sende medarbejderne hos ALOTT hjem i nødberedskab.

Opgaven i ALOTT er i øjeblikket at arbejde med de refusioner, som vores kunder har krav på for pakkerejser, der pga. corona-situationen ikke har kunnet gennemføres.

Vi forstår til fulde din frustration over at dette tager lang tid, men flyselskaberne er langt bagud med refunderinger – og det er desværre ikke alle billetter, der bliver refunderet.

Vi beder igen om din tålmodighed, da vi tager hver enkelt sag individuelt, og i nogle tilfælde er vi afhængige af svar fra andre instanser, før vi kan færdiggøre en sag. Tak for din forståelse.


Update 18. marts kl 11.40

Vi følger lige nu op på vores rejsende og skriver derfor igen, for at give dig en status og bede dig kontakte os.

Der sker noget på Corona fronten nærmest time for time i øjeblikket, og vi vil gerne vide, hvor i verden vores deltagere befinder sig, og om du har brug for vores hjælp.

ER DU I KONTAKT MED OS OM EN BILLETÆNDRING

Så har vi nogenlunde styr på dig 😊 men der kan opstå pludselige aflysninger af fly på din hjemrejse, og vi vil derfor gerne høre fra dig, så snart du er vel hjemme i Danmark igen.

Har du selv stået for din flybillet, så er du formentlig i kontakt med billetudstederen om en ændring, og så vil vi stadig gerne høre fra dig, når du er tilbage på dansk jord.

Er du tilmeldt Danskerlisten, så husk at framelde dig igen, når du kommet til Danmark.

ØNSKER DU AT FORBLIVE PÅ DIN DESTINATION

..Og har du givet os besked om dette – så tak for din tilbagemelding!

Er der meget lang tid til du skal hjem fra udlandet, så er der mindre bekymring for om hjemrejsen til den tid volder problemer, men situationen i det land, du befinder dig i kan ændre sig med kort varsel. Det kan være der bliver udgangsforbud, butikker, turistaktiviteter eller transport lukker ned og andre tiltag der kan påvirke dit ophold. Vi skal endnu en gang opfordre dig til at holde øje med situationen – den ændrer sig time for time.

Hold dig opdateret på via de danske myndigheder og følg vejledningen fra de lokale myndigheder i det land, hvor du befinder dig.

ØNSKER DU AT FORBLIVE PÅ DIN DESTINATION OG HAR VI IKKE HØRT FRA DIG?

Så vil vi meget gerne høre fra dig snarest muligt! Vi har tidligere sendt dig en mail, og bedt dig om at fortælle om du ønsker at blive på din destination eller komme hjem til Danmark nu. Det er vigtigt at vi ved hvor du befinder dig.

Hvis ALOTT har booket din flyrejse, så skal vi have besked hurtigst muligt, hvis du ønkser at ændre din hjemrejsedato til senest 28. marts, hvor det er muligt.


Update 17. marts kl 14.50

Uanset om du ønsker at ændre din dato eller ej, så vil vi bede melde tilbage så hurtigt som muligt, så vi kan notere din beslutning.

Udpluk af UMs info – se mere her

Hvad er jeres bedste råd til danskere på rejse i udlandet?

“Udenrigsministeriet har ændret alle rejsevejledninger til orange. Vejledningen gælder foreløbig indtil den 13. april, med mindre der bliver behov for ændringer tidligere. Det betyder, at alle ikke-nødvendige rejser til hele verden frarådes. Derudover er der fortsat en række røde områder, dvs. hvortil alle rejser frarådes. Se mere på www.um.dk.

Udenrigsministeriet opfordrer også de danske rejsende, der befinder sig ude i verden til at tage hjem, så snart det er muligt, men i god ro og orden og i tæt dialog med dit rejsebureau, flyselskab eller forsikringsselskab. Med de mange restriktioner, som indføres både i Danmark og i udlandet, kan det vise sig svært at finde hjemrejsemuligheder i den kommende tid

Hvis du allerede er på rejse og vælger at fortsætte denne, anbefales du at følge de lokale myndigheders anbefalinger og holde dig orienteret via lokale medier. Danske ambassader har på deres hjemmeside information om særlige lokale forhold i forhold til coronavirus. Find kontaktinformation på danske ambassader her.

Tilmeld dig desuden Danskerlisten via www.um.dk eller via appen rejseklar. Danskerlisten er den hurtigste måde for Udenrigsministeriet at sende dig information om det land, du befinder dig i.

Man bør være ekstra opmærksom grundet coronavirus, og man bør altid følge de råd til rejsende, som er på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Du bør følge med i de lokale sundhedsmyndigheders anbefalinger.”

Vi opfordrer alle til at følge UMs anbefalinger og til løbende at holde sig opdateret.


Update 16. marts kl 16.10

Vi er så kede af alle de rejsedrømme, der i disse dage bliver annulleret, udskudt eller afkortet, men det er vigtigt, at vi alle står sammen i denne helt særlige situation.

Lige nu handler det om at passe på hinanden.

Vi vil den kommende tid mindske aktiviteten på vores sociale platforme, men vi sidder stadig ved telefonen og på mail, hvor vi har meget travlt med at håndtere hastesager.

Vi takker for jeres forståelse for at vores svartider er længere end normalt, men er du bekymret eller har du spørgsmål, der haster, så er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os.
Vi svarer vi så hurtigt som vi kan.


Update 15. marts kl 13.25

Vi arbejder fortsat på at få fat i alle vores deltagere, så er du en af vores dejlige kunder i udlandet, så lad høre fra dig, så vi kan notere dine ønkser i forhold til evt. ombooking af din rejse. Fortsat god weekend!


Update 14. marts kl 16.20

Vi er i fuld gang med at kontake alle vores rejsende ude i verden – og der er mange.

Vi har behov for at høre fra dig, angående den seneste udmelding fra UM.

Har du endnu ikke hørt fra os, så tjek din mail eller spamfilter, og ellers så skriv til din kontaktperson hos ALOTT direkte. Vi arbejder på sagen og takker for din tålmodighed.


Update 14. marts kl 13:30

Er du kunde hos ALOTT, og har enten udrejse eller hjemkomst til Danmark indenfor de næste uger, så kan du være påvirket af udenrigsministeriets opdaterede rejsevejledning omkring Corona pandemien. Vejledningen fra UM gælder foreløbigt frem til 13. april 2020.

Udenrigsministeriet fraråder nu alle ikke-nødvendige rejser til hele verden, og råder samtidig alle rejsende ude i verden til at komme hjem.

Vi arbejder på højtryk for at kommunikere med alle vores rejsende, både på mail og telefon, men er nødt til at tage dem, der haster mest først. Vi takker mange gange for din tålmodighed.

Vi kontakter jer alle pr. mail i næste uge. Vi beklager mange gange hvis du må vente på svar fra os, men vi befinder os i en usædvanlig situation, og vi gør alt hvad vi kan for at svare alle hurtigst muligt.

Er du ude i verden og skal have ændret din hjemrejsedato?
Hvis du har købt din billet gennem ALOTT, så kontakt os på enten mail eller telefon, så vi kan ændre din hjemrejsedato. Udgiften til ændringen afholder du i første omgang, og denne vil så blive refunderet af Gouda.

Har du et andet forsikringsselskab, så skal du kontakte dem for refusion.

Har du ikke købt din flybillet hos ALOTT, så skal du kontakte dit rejsebureau eller flyselskab direkte.

Har du booket en rejse UD af Danmark?
Har du bestilt en rejse med planlagt udrejse indenfor de næste uger, så vil du høre fra os. Du er også velkommen til at ringe eller skrive til os.

Forsikring
Vi anbefaler Gouda rejseforsikring og har du den med på din rejse, så kan du se opdatering fra dem her. https://www.gouda.dk/beredskabsmeddelelse

Du kan læse mere om Corona/Covid-19 og hvordan du skal forholde dig her

* Udenrigsministeriets info om Corona virus
* Sundhedsstyrelsens FAQ om Corona

* ALOTTs Generelle betingelser – se de specifikke annulleringsregler for dit program på hjemmesiden.

POLITI.DK
Hvad er jeres bedste råd til danskere bosiddende eller på længerevarende ophold i udlandet?

Danskere, der bor fast i udlandet, opfordres til at blive, hvor de er, og følge de lokale myndigheders anvisninger.

For danskere der er på længerevarende ophold i udlandet gælder i udgangspunktet samme råd, men om man i den situation vælger at blive i opholdslandet eller tage hjem til Danmark er i sidste ende en beslutning man selv træffer. Man bør i den situation overveje faktorer som bl.a. hvor længe opholdet forventes at vare, kvaliteten af det lokale sundhedssystem, risiko for lokale tiltag der hæmmer bevægelsesmuligheder (herunder ift. visum) mv.

Er du fastboende eller på et længere ophold i udlandet kan du finde information i rejsevejledningen for det pågældende land. Teknisk opdatering af de enkelte rejsevejledninger på um.dk og ambassadernes hjemmesider vil finde sted i løbet af de kommende dage.

Tilmeld dig Danskerlisten, det giver Udenrigsministeriet mulighed for at kontakte dig eller sende dig vigtige informationer om, hvordan du bør forholde dig.

Dette og andre råd fra Politiet kan du finde her