FAQ Work & Travel Australien
Vi har nedenfor besvaret nogle spørgsmål som vi ofte møder. Gå dem igennem, og du vil finde ud af at de fleste af dine spørgsmål er blevet besvaret. Sidder du stadig med ubesvarede spørgsmål, er du naturligvis meget velkommen til at kontakte os.
Q: Hvorfor vælge ALOTTs Work & Travel program, når jeg skal til Australien?
A: Vores Work & Travel partner tilbyder dig den mest udbyggede service og det mest omfattende jobudvalg på markedet. Der er meget lidt at bekymre sig om, når du er i hænderne på vores dygtige og erfarne medarbejdere både i Danmark og i Australien. Vi har manges års erfaring, eget servicecenter i Sydney og har sendt tusindvis af unge til Australien. Se evt. mere her.
Q: Hvad vil det sige at være Aussie Specialist?
A: For at kunne kalde sig Aussie Specialist skal man have taget den Australske turistkommisions prøve. Denne prøve skal fornyes hvert år – så det er din sikkerhed for, at vi ved hvad vi taler om. Vi har selvfølgelig besøgt Australien mange gange. Spørg løs!
Q: Hvor meget koster programmet?
A: Prisen på programmet afhænger af dit valg. Ofte tilbyder vi et program og så eventuelt ekstra der med fordel kan kobles på . (se afsnittet om programpriser og hvad de inkludere)
Q: Jeg rejser alene. Er det nemt at møde andre mennesker?
A: Omkring halvdelen af deltagerne på programmet starter alene, men så snart man er ankommet, er der mange unge mennesker i samme situation som dig. Du vil opleve at netop de unge, der rejser alene, er dem der får flest nye venner. Husk på at mange, der deltager i programmet, gør det for at møde nye mennesker! Derfor er vores program sat op som en gruppestart – du er aldrig helt alene.
Q: Jeg vil gerne finde en rejsepartner hjemmefra, kan jeg det?
A: Ud fra din ønskede afrejsedato, booker vi dig på en afgang, hvor vi i forvejen har andre deltagere. Forudsat du ønsker dette og at det er muligt. Du er velkommen til at ringe og tale med os om dine ønsker, så vil vi se hvad vi kan gøre – vi har sat mange unge i forbindelse med hinanden, og du behøver ikke være alene, når du kender servicecentret.
Q: Hvor længe må jeg arbejde i Australien?
A: Du må arbejde hele perioden du er i Australien, dvs i op til et år, men du må højst tage lønnet arbejde i 6 måneder for hver enkelt arbejdsgiver. Hvis du arbejder i mindst 3 måneder med f.eks. frugtplukning i det der kaldes “rural Australia”, så kan du søge om at få endnu et års Working Holiday visum.
Q: Skal jeg være i Australien i et helt år?
A: Du må selv bestemme hvor længe du vil være i Australien, bare det ikke overstiger de 12 måneder, som dit visum tillader dig. Ønsker du f.eks. kun at være væk i 6 måneder, så er det helt op til dig.
Q: Hvordan virker jobservicen?
A: Jobservicen sikrer at du vil få tilbudt et job gennem vores arbejdsformidling. Typisk indenfor de første par uger efter din ankomst. Jobbet kan være i Sydney eller omegn, og det kan f.eks. være 3 uger som frugtplukker på landet, det kan være som hjælper én dag ved et sports-arrangement, det kan være som afløser i 3 måneder i en bar eller noget helt andet. Det er en god ide også selv at gøre noget aktivt i forbindelse med jobsøgning, da du så har større indflydelse på, hvad du bliver tilbudt. Du kan benytte jobservicen under hele dit ophold i Australien. Husk dog, at der er højsommer i december og januar. Her har mange arbejdsgivere ferielukket, og det kan tage længere tid at finde et job.
Q: Kan jeg også arbejde i andre lande med mit visum?
A: Nej, dit Working Holiday Visum er kun gyldigt i Australien. I andre lande du måtte besøge undervejs, må du kun være turist.
Q: Er det svært at finde e-mail og Internet adgang i Australien?
A: Nej, det er meget nemt at finde disse faciliteter i Australien. Desuden er der, hvis du deltager på vores program, flere steder, hvor du kan bruge Internet og e-mail GRATIS.
Q: Kan jeg bruge min mobiltelefon i Australien?
A: Ja, hvis du har en GSM telefon (det har hele Europa) kan du bruge din mobiltelefon i Australien. Du skal bare huske at den ikke må være låst til et bestemt abonnement. Alternativt kan du købe en billig mobil i Australien. Som en del af pakken, vil du efter ankomst til Australien få udleveret et australsk mobilnummer, så du, på en billig måde, kan holde forbindelsen med andre unge, du møder i Australien, med mulige arbejdsgivere og med servicecentret i Sydney. Du kan også ringe til Danmark for en fornuftig pris.
Q: Hvor kan jeg købe busrejser i Australien?
A: Når du ankommer til Australien, vil du blive informeret om alt, hvad du har brug for med hensyn til rejse i Australien, også busrejser. .
Q: Er det let at købe en bil i Australien?
A: At købe en bil i Australien er ikke svært, bare du ved hvad du gør. Da ikke alle ved lige meget om at købe biler, har vores partner i Australien sat sig ind i detaljerne og kan derfor råde og hjælpe dig. Bare for at undgå at du pludselig sidder midt i ørkenen med en bil der ikke vil køre mere.
Q: Hvor mange penge skal jeg medbringe, hvis jeg bliver i et år?
A: Det er et godt spørgsmål, som ikke er let at besvare. Det afhænger af om du er en “big spender” og hvor lang tid dit ophold varer. En “gennemsnits-forbruger”, som arbejder 6 ud af 12 måneder, har brug for 6-7000 AUD oveni det, der kan tjenes. Minimumskrav fra myndighederne er dog 5.000 AUD.
Q: Hvad skal jeg betale i skat i Australien?
A: Som midlertidig indbygger i Australien betaler du kun 15% i skat. Dette beløb har tidligere været meget højere, mod at man så ved udrejsen kunne få noget skat tilbage. Dette blev afskaffet i 2017, så hvis du hører om taxback-systemet, så er dette ikke længere gældende.
Q: Kan jeg søge et 12 måneders WHM visum?
A: Kravene fra myndighederne er enkle. Du skal:
- være mellem 18 og 30 år begge inklusive
- have 5000 AUD til rådighed ved indrejse
- ikke være forsørger
- have en rejseforsikring
- være dansk statsborger
- højst arbejde 6 måneder for den samme arbejdsgiver i Australien